Kokosolie is alles bij elkaar genomen de beste keus. Uit onderzoek blijkt dat zelfs na 8 uur continu frituren bij 180C de kwaliteit niet afneemt ( 2 ). Meer dan 90 van de vetzuren in kokosolie zijn verzadigd, waardoor het zeer goed tegen verhitting kan. Verzadigde vetten werden als ongezond gezien, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat ze een totaal onschadelijke bron van energie vormen voor de mens ( 3, 4 ). Daar komt nog bij dat kokosolie talrijke gunstige eigenschappen heeft voor de gezondheid. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het doden van schadelijke bacteriën en virussen en het kan zelfs bijdragen aan het verlies van buikvet ( 5, 6 ). . Denk er wel om dat sommige soorten kokosolie een smaak of geur kunnen achterlaten, dus ik raad aan om een paar verschillende merken te proberen totdat je een geschikte vindt.

kun je frituren in zonnebloemolie Voor frituren hebben oliën met een neutrale smaak de voorkeur. Kortom: Het is belangrijk om oliesoorten te kiezen die voor het grootste deel uit verzadigde vetten en enkelvoudig onverzadigde vetten bestaan, omdat die bij hoge temperatuur het stabielst blijven. De winnaar: kokosolie is de gezondste keuze voor frituren.

Tegelijkertijd verandert het vocht binnenin het voedsel in stoom, waardoor opeens het voedsel van binnenuit wordt gekookt. De stoom helpt ook om shampoo de olie uit het eten te houden. Als de temperatuur te laag is sijpelt de olie door in het voedsel waardoor het vet en vies wordt. Als de temperatuur te hoog is, kan het eten uitdrogen en de olie oxideren. Kortom: Frituren werkt door onderdompeling van eten in de hete olie, waardoor het oppervlak direct gaar is en het vocht in het voedsel wordt vastgehouden. De stabiliteit van frituurolie is een cruciale factor. Sommige soorten olie kunnen veel hogere temperaturen aan dan anderen. We willen olie kiezen die pas bij hoge temperatuur gaat roken en daarnaast willen we ook dat de olie stabiel is en niet reageert met zuurstof bij verhitting. Hoe meer verzadigde vetten er in de olie zitten, hoe stabieler het is als het wordt verhit. Vermijd bak- en braadolie die grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten bevat ( 1 ).

kun je frituren in zonnebloemolie

Frituren en je gezondheid


Gefrituurd voedsel remedy is altijd al populair geweest. Het maakt deel uit van veel traditionele keukens en het is ook gemeengoed in de fastfoodindustrie. Helaas is gefrituurd eten nou niet bepaald de gezondste manier van bereiding, vooral als het op industriële schaal español gebeurt. Maar thuis frituren hoeft echt niet ongezond te zijn. Het hangt er helemaal vanaf welk type olie je gebruikt en hoe je het gebruikt. Frituren wil zeggen dat je het voedsel in de hete olie onderdompelt. De ideale temperatuur is ongeveer 175-190. Als iets in de olie van deze temperatuur is ondergedompeld, dan is de buitenkant bijna direct gaar en dat vormt een soort verzegeling waar de olie niet doorheen kan.

Gezond frituren doe je zo!


Arachideolie arachideolie, ofwel pindaolie, heeft een hoog verbrandingspunt van ongeveer 230C. Het is erg populair als frituurolie vanwege de neutrale smaak. Het absorbeert ook niet de smaak van het voedsel, dus het kan herhaaldelijk worden gebruik om verschillende soorten voedsel in te bakken ( 11 ). . Uit gezondheidsoogpunt is het echter niet zo wenselijk. Het bevat relatief veel meervoudig onverzadigde vetten (ongeveer 32 waardoor het gevoelig is voor oxidatieve schade bij hoge temperaturen ( 12 ). Palmolie palmolie bestaat grotendeels uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, dus is het een goede keuze als frituurolie. De smaak wordt meestal als neutraal ervaren, vooral de ongeraffineerde soort die bekend staat als rode palmolie.

kun je frituren in zonnebloemolie

Verschillende andere goede keuzes Er zijn nog een aantal andere goede opties die je kunt overwegen. Olijfolie olijfolie is én van de allergezondste vetten. Het bevat veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren, die maar én dubbele binding hebben. Net als verzadigde vetten kunnen enkelvoudig onverzadigde vetten ook goed tegen verhitting. Uit én onderzoek bleek dat olijfolie meer dan 24 uur gebruikt kan worden in een friteuse voordat het echt erg oxideert ( 10 ).

In theorie zou dit een prima keuze zijn voor frituren. Maar de smaak en geur van olijfolie kunnen wel eens minder lekker worden na langdurige verhitting. Avocado-olie de samenstelling van avocado-olie lijkt op die van olijfolie. Het is vooral enkelvoudig onverzadigd, met daarbij nog wat verzadigde en meervoudig onverzadigde vetten. Het gaat pas bij een extreem hoge temperatuur (270C) roken. Het heeft een nootachtige smaak.

Frituren in kokosolie: do's and don'ts


Dierlijke vetten zijn ook een prima keus voor frituren. Dat betreft dan vetten zoals reuzel, talg, ghee en braadvet. Ze smaken heerlijk, maken het lekker krokant en zijn niet schadelijk bij hoge verhitting. De meeste vetzuren in dierlijke vetten zijn verzadigd en enkelvoudig onverzadigd, waardoor ze heel goed tegen grote hitte kunnen. Het vetzuurgehalte kan wel variëren, afhankelijk van wat het dier eet ( 7, 8, 9 ).

Dieren die gevoerd zijn met granen, in plaats van weidedieren of grasgevoerde dieren, kunnen veel meer meervoudig onverzadigde vetzuren in hun vetopslag hebben. Daarom moet je alleen dierlijk vet van natuurlijk gevoede dieren als een goede keuze aanmerken. Je kunt reuzel in de winkel kopen, of het braadvet opvangen van vlees, om later te gebruiken. . Boter is eigenlijk geen goede keus voor frituren. Het bevat sporen van koolhydraten en eiwitten die verbranden bij verhitting. Geklaarde boter (ghee) is veel beter. Kortom: dierlijke vetten bestaan grotendeels uit verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, waardoor ze geschikt zijn voor hoge temperaturen.

Wat is de gezondste olie om

Uit onderzoek blijkt dat zelfs na 8 uur continu frituren bij 180C de kwaliteit niet afneemt ( 2 ). Meer dan 90 van de vetzuren in kokosolie zijn verzadigd, waardoor het zeer goed tegen verhitting kan. Verzadigde vetten werden als ongezond gezien, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat ze een totaal onschadelijke bron van energie vormen voor de mens ( 3, 4 ). Daar komt nog bij dat kokosolie talrijke gunstige eigenschappen heeft voor de gezondheid. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het doden van schadelijke bacteriën himalaya en virussen en het kan zelfs bijdragen aan het verlies van buikvet ( 5, 6 ). . Denk er wel om dat sommige soorten kokosolie een smaak of geur kunnen achterlaten, dus ik raad aan om een paar verschillende merken te proberen totdat je een geschikte vindt. Kortom: kokosolie is heel rijk aan verzadigde vetten en blijkt uren continu verhit te kunnen worden zonder enige verandering in kwaliteit. Het heeft ook talrijke gunstige effecten op de gezondheid, waardoor het alles bij elkaar de beste keus. Reuzel, talg (runder- of schapenvet ghee en braadvet zijn ook prima.

kun je frituren in zonnebloemolie

Is vlees eten goed?

We willen olie kiezen die pas bij hoge temperatuur gaat roken en daarnaast willen we ook dat de olie stabiel is en niet reageert met zuurstof bij verhitting. Hoe meer verzadigde vetten er in de olie zitten, hoe stabieler het is als het wordt verhit. Vermijd bak- en braadolie die grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten bevat ( 1 ). Meervoudig onverzadigde vetten bevatten 2 (of meer) dubbele bindingen in hun chemische structuur. Die dubbele bindingen reageren nogal gauw met zuurstof en vormen dan schadelijke stoffen als ze aan grote hitte worden blootgesteld. De smaak is natuurlijk ook van belang. Voor frituren hebben oliën met een neutrale smaak de voorkeur. Kortom: Het is belangrijk om oliesoorten te kiezen die voor het grootste deel uit verzadigde vetten en enkelvoudig onverzadigde vetten bestaan, omdat die bij hoge temperatuur het stabielst blijven. De winnaar: kokosolie is de gezondste keuze voor frituren, kokosolie is alles bij elkaar genomen de beste keus.

Tegelijkertijd verandert het vocht binnenin het voedsel in stoom, waardoor het voedsel van binnenuit wordt gekookt. De stoom helpt clinicas ook om de olie uit het eten te houden. Als de temperatuur te laag is sijpelt de olie door in het voedsel waardoor het vet en vies wordt. Als de temperatuur te hoog is, kan het eten uitdrogen en de olie oxideren. Kortom: Frituren werkt door onderdompeling van eten in de hete olie, waardoor het oppervlak direct gaar is en het vocht in het voedsel wordt vastgehouden. De stabiliteit van frituurolie is een cruciale factor. Sommige soorten olie kunnen veel hogere temperaturen aan dan anderen.

Of kun je beter

Gefrituurd voedsel is altijd al populair geweest. Het maakt deel uit van veel traditionele keukens en het is ook gemeengoed in de fastfoodindustrie. Helaas is gefrituurd eten nou niet bepaald de gezondste manier van bereiding, vooral als het op industriële schaal gebeurt. Maar thuis frituren hoeft echt schouder niet ongezond te zijn. Het hangt er helemaal vanaf welk type olie je gebruikt en hoe je het gebruikt. Frituren wil zeggen dat je het voedsel in de hete olie onderdompelt. De ideale temperatuur is ongeveer 175-190. Als iets in de olie van deze temperatuur is ondergedompeld, dan is de buitenkant bijna direct gaar en dat vormt een soort verzegeling waar de olie niet doorheen kan.

Kun je frituren in zonnebloemolie
Rated 4/5 based on 465 reviews